Tulos: Mini

Vastasit kysymykseen. Sinulta kysyttiin 15.

Alkupisteesi olivat 49. Jos vastasit kaikkiin tehtäviin väärin loppupisteesi olisivat 0.

Vastasit oikein 0 kysymykseen.

Vastasit väärin 0 kysymykseen.

Jätit vastaamatta 15 kysymykseen.

Pisteesi: 49/196

Hienoa!

Sait 0 pistettä tehtävästä "Informaation ymmärtäminen".

Sait 0 pistettä tehtävästä "Ystävät".

Sait 0 pistettä tehtävästä "Vihellys metsässä".

Sait 0 pistettä tehtävästä "Koodatut kirjaimet".

Sait 0 pistettä tehtävästä "Taskulaskin".

Sait 0 pistettä tehtävästä "Liimaaminen".

Sait 0 pistettä tehtävästä "Majava-kellot".

Sait 0 pistettä tehtävästä "Sana takaperin".

Sait 0 pistettä tehtävästä "Punaiset ja siniset helmet".

Sait 0 pistettä tehtävästä "Sateenkaaren värit".

Sait 0 pistettä tehtävästä "Lähtöpaikka".

Sait 0 pistettä tehtävästä "Robotin liikkuminen".

Sait 0 pistettä tehtävästä "Puupalikat".

Sait 0 pistettä tehtävästä "Kiertoajelu".

Sait 0 pistettä tehtävästä "Oikeat parit".

1. Informaation ymmärtäminen

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 6. Tehtävä oli tasoltaan helppo.

Kaavio alla kuvaa alakoulun harrastuksien jalkapallon, musiikin ja kuvaamataidon kehitystä vuodesta 1995 vuoteen 2004.

Minä vuonna jalkapallon pelaamista harrasti suurin määrä oppilaita?

Informaation ymmärtäminen

1.

1999

2.

2000

3.

2002

4.

2001

Oikea vastaus

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

Tämän pylväsdiagrammin (tai pylväskaavion) alareunassa vaaka-akselilla on vuosiluvut ja vasemmassa reunassa pysty-akselilla osallistujamäärät. Jalkapallon pelaamista harrastavat on kuvattu sinisillä pylväillä. Mitä korkeampi sininen pylväs on, sitä useampi oppilas harrasti jalkapalloa kyseisenä vuonna. Korkein pylväs on vuodella 2001, joten sinä vuonna jalkapalloa pelasi suurin määrä oppilaita.

Kaavioiden avulla voidaan järjestellä ja esittää hyvin suurta määrää tietoa kerralla. Tietojenkäsittelyssä usein erilaiset tilastot esitetään kaavioiden muodossa ja siksi niiden tulkitsemisen osaaminen onkin hyvin tärkeää.

2. Ystävät

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 12. Tehtävä oli tasoltaan vaikea.

Tiedetään, että:

  • Mikon ystävät ovat Joni, Pete ja Tomi
  • Jonin ystävät ovat Mikko ja Anne
  • Annen ystävä on Joni
  • Peten ystävät ovat Mikko ja Tomi
  • Tomin ystävät ovat Mikko ja Pete

Ihmistä esitetään pisteellä ja kahden pisteen välille piirretään viiva, jos tiedetään, että pisteitä vastaavat ihmiset ovat toistensa ystäviä. Mikä seuraavista kuvioista voidaan saada aikaiseksi kyseisellä tavalla?

1.

Vastausvaihtoehto 1

Oikea vastaus
2.

Vastausvaihtoehto 2

3.

Vastausvaihtoehto 3

4.

Vastausvaihtoehto 4

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

Kullakin henkilöllä on ystäviä seuraavasti:

Annella on 1 ystävä. Jonilla, Petellä ja Tomilla on 2 ystävää. Mikolla on 3 ystävää.

Kaksi vastausvaihtoehtoa nähdään heti vääriksi, koska niissä yhdellä henkilöllä on 4 ystävää. Anne on henkilöistä ainoa, jolla on vain yksi ystävä Joni. Jonilla puolestaan on kaksi ystävää. Kolmannessa väärässä vaihtoehdossa Annen on vastattava pistettä, josta lähtee vain yksi viiva. Kuviossa tähän pisteeseen yhdistetystä pisteestä kuitenkin lähtee kolme viivaa, mikä vastaisi kolmea ystävää (ja Jonillahan niitä oli vain kaksi).

Erilaisia rakenteita voidaan kuvata kaavioilla, graafeilla, joissa pisteitä kutsutaan solmuiksi ja solmuja yhdistetään toisiinsa viivoilla, joita kutsutaan kaariksi. Tietojenkäsittelyssä tällaisia kaavioita voidaan käyttää kuvaamaan muun muassa viestintäjärjestelmiä, liikenneverkkoja tai kuten tässä tehtävässä, suhteiden verkostoja.

3. Vihellys metsässä

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 12. Tehtävä oli tasoltaan vaikea.

Viheltävien majavien heimo kommunikoi pitkän matkan päähän lyhyiden ● ja pitkien vihellyksien ▬ jonoilla. Jokaiselle kirjaimelle on olemassa yksikäsitteinen koodi yhdestä useampaan vihellykseen. Kirjaimien vihellyksien välillä on aina pidempi hiljaisuus, jota kuvataan merkillä <->.

Sinä olet jo ratkaissut seuraavan osan kyseisestä koodista:

M:n vihellys  ● ▬         E:n vihellys  ●           N:n vihellys   ▬ ● 

R:n vihellys  ● ▬ ●       V:n vihellys  ● ● ●      T:n vihellys   ▬

Jos Viheltävien majavien heimo viheltää sanan "MAJAVA", mikä seuraavista on oikea vihellysten jono?

1.

● ▬ <-> ● ▬ ●  <-> ▬ ● ▬  <-> ● ▬ ●  <-> ● ● ●  <-> ● ▬ ●  

2.

● ▬ <-> ▬ ● ● ●  <-> ▬ ● ▬  <-> ▬ ● ● ● <-> ● ● ●  <-> ▬ ● ● ●

Oikea vastaus
3.

 ▬ ● <-> ▬ ● ● ●  <-> ▬ ● ▬  <-> ▬ ● ● ● <-> ● ● ●  <-> ▬ ● ● ●

4.

● ▬ <-> ▬ ● ● ●  <-> ▬ ● ▬  <-> ▬ ● <-> ● ● ●  <-> ▬ ● ● ●

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

Sarjassa A kirjaimien A paikoilla on R kirjaimet. Sarjassa B kirjaimet 2, 4 ja 6 eivät ole samanlaisia. Sarja C alkaa kirjaimella N.

 

Tässä tehtävässä oleva majavien ääntely on yksi tapa ilmaista kansainvälisiä Morsen aakkosia.

4. Koodatut kirjaimet

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 12. Tehtävä oli tasoltaan vaikea.

Binääri tai binäärijärjestelmä eroaa yleisesti tunnetusta kymmenjärjestelmästä (jossa merkkeinä ovat 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) siten, että binäärissä on vain kaksi merkkiä lukujen näyttämiseen. Näitä kuvataan yleensä merkeillä 0 ja 1.

Viisi kirjainta on koodattu binääriluvuiksi seuraavasti (jotkut kirjaimista käyttävät kahta ja toiset kolmea merkkiä).

A

O

K

R

I

10

01

11

001

000

Neljästä lähetetystä viestistä ainoastaan yksi on koodattu tämän koodin mukaan oikein ja voidaan siten purkaa. Mikä seuraavista on oikein koodattu viesti?

1.

110100000110

Oikea vastaus
2.

110100000100

3.

110100001111

4.

110100011111

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

Oikea vastaus koostuu seuraavista kirjaimista:

11   01   000   001   10
K     O      I      R      A

Binäärijärjestelmä on pitkälti koko tietojenkäsittelytieteen perusta.

5. Taskulaskin

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 12. Tehtävä oli tasoltaan vaikea.

TaskulaskinMonet taskulaskimista toimivat siten, että kun niihin kirjoittaa laskutoimituksen (esimerkiksi 9-2) ja painaa =-näppäintä, taskulaskin laskee laskun tuloksen (7). Painettaessa =-näppäintä monta kertaa peräkkäin, laskee laskin samaa laskutoimitusta uudestaan tuloksena olevasta luvusta. Esimerkiksi painettaessa: 9-2====, saadaan vastaukseksi 1. Laskin siis vähentää luvun 2 luvusta 9 neljä kertaa.

Matti Majava painoi ensin jotain numeroa ja kertoi sen kahdella (*2), minkä jälkeen hän painoi =-näppäintä useamman kerran. Matti sai tulokseksi 80.

Mitä numeroa Matti painoi?

1.

5

Oikea vastaus
2.

2

3.

3

4.

0

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

Luku 80 voidaan saada aikaiseksi tehtävässä kuvatulla laskutoimituksella näppäilemällä 5*2*2*2*2 (=80).

Muilla vastausvaihtoehdoilla luvun 80 muodostaminen ei onnistu. Esimerkiksi luvulla 2 voidaan saada tulokseksi 2*2*2*2*2*2=64 tai 2*2*2*2*2*2*2=128, luvulla 3 taas voidaan saada tulokseksi 3*2*2*2*2=48 tai 3*2*2*2*2*2=96. Luvun 0 kaikki kertomat ovat aina 0.

Tehtävässä vaaditaan algoritmista ajattelua.

6. Liimaaminen

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 6. Tehtävä oli tasoltaan helppo.

Matti Majavalla on viisi tarraa, jotka on numeroitu yhdestä viiteen.Liimaaminen

Hän liimasi tarroista alla olevan kuvan. Missä järjestyksessä Matti käytti tarroja?

Liimaaminen

1.

5 - 4 - 2 - 3 - 1

2.

5 - 3 - 4 - 2 - 1

3.

5 - 2 - 3 - 4 - 1

4.

5 - 2 - 4 - 3 - 1

Oikea vastaus

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

Kuvista alimmainen on liimattu ensimmäisenä ja päällimmäinen viimeisenä. Oikea järjestys on siis:

5 (vihreä puu), 2 (aurinko), 4 (ruskea puu), 3 (majava) ja 1 (talo).

Kuvien asettelu kerroksittain on tärkeää useissa tietojenkäsittelyyn liittyvissä asioissa, erityisesti kuvankäsittelyssä. Tässä tehtävässä on laitettu viisi kuvaa kerroksittain päällekkäin. Mikäli tarrat olisivat eri järjestyksessä, olisi lopullinen kuva hyvin erilainen.

7. Majava-kellot

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 9. Tehtävä oli tasoltaan keskitaso.

Maija Majava rakastaa majava-kellojen ääntä. Maija on laatinut merkintätavan, jolla hän voi kuvata kellojen soittoa: Jokaiselle kellolle merkitään oma ääni ja aika sekunneissa joka kuluu soiton alusta seuraavan soittokerran alkuun. Esimerkiksi soittoa, jossa:

  • pieni kello soittaa joka toinen sekunti "bing",
  • hieman isompi kello soittaa joka kolmas sekunti "bang", sekä
  • isomman kellon soitto alkaa heti pienen kellon ensimmäisen soiton jälkeen,

Maija merkitsee seuraavasti:

((bing 2) (bang 3))

Näiden kahden kellon soitto kuulostaa seuraavalta (<> tarkoittaa sekuntia, jonka aikana ei soiteta lainkaan, päällekkäin olevat äänet kuuluvat yhtä aikaa):

bing bang bing <> bing <> bing bang
        bang      

Maija on muuttanut uuteen pesään ja läheisen kylän kellojen ääni kuulostaa seuraavalta:

bing dang bing <> bing <> bing dang bing <> bing
    dong   dang     dong     dang

Miten Maija merkitsee näiden kellojen soittoääntä?

1.

((bing 2) (dang 3) (dong 5))

Oikea vastaus
2.

((bing 1) (dang 2) (dong 4))

3.

((bing 3) (dang 3) (dong 5))

4.

((bing 2) (dang 3) (dong 4))

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

Kellojen äänien säännöllisyyttä tarkkailemalla on helppo huomata, että bing-ääni soi joka toinen sekunti ja että dang-ääni alkaa bing-äänen jälkeen ja soi joka kolmas sekunti. Nämä havainnot poissulkevat jo kaksi vastausvaihtoehtoa: ((bing 1) (dang 2) (dong 4)) ja (bing 3) (dang 3) (dong 5)). Dong-ääni toistuu joka viides sekunti, joten ainoaksi mahdolliseksi vastaukseksi jää vaihtoehto: ((bing 2) (dang 3) (dong 5)).

Maijan merkintätapa kellojen soittoäänille on oikeastaan eräänlaisen ohjelmointikielen kuvaus. Tehtävässä piti osata löytää ohjelman tulostetta vastaava ohjelma. Tämäntyyppistä ohjelmointia kutsutaan "reverse engineeringiksi", mikä tarkoittaa sitä, että ohjelmaa tutkimalla selvitetään millä periaatteilla ja menetelmillä ohjelma toimii.

8. Sana takaperin

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 9. Tehtävä oli tasoltaan keskitaso.

Hanna, Antti, Maria ja Ville kirjoittivat tietokoneella sanan "Tuhkimo".

  • Hanna painoi Enter -näppäintä jokaisen kirjoittamansa merkin jälkeen.
  • Antti painoi askelpalautin(Backspace) -näppäintä jokaisen kirjoittamansa merkin jälkeen.
  • Maria painoi vasen nuoli -näppäintä jokaisen kirjoittamansa merkin jälkeen.
  • Ville painoi Caps Lock -näppäintä jokaisen kirjoittamansa merkin jälkeen.

Tarkistettuaan mitä kukin heistä oli kirjoittanut he huomasivat, että yksi heistä oli kirjoittanut sanan "Tuhkimo" väärinpäin eli "omikhuT".

Kuka heistä oli kirjoittanut sanan väärinpäin?

1.

Ville

2.

Hanna

3.

Antti

4.

Maria

Oikea vastaus

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

Maria käytti vasen nuoli -näppäintä, mitä painettaessa tekstiosoitin siirtyy vasemmalle yhden merkin. Jos nuolta painetaan jokaisen kirjaimen jälkeen, tekstiosoitin siirtyy jokaisella kerralla kirjoitetun tekstin alkuun. Jokainen uusi kirjain kirjoitetaan sanan alkuun, joten koko sana kirjoitetaan takaperin.  

Hannan painama Enter -näppäin siirtää tekstiosoittimen seuraavalle riville, joten Hanna kirjoitti sanan "Tuhkimo" merkki kerrallaan jokainen merkki omalla rivillään.

Villen painama Caps Lock -näppäin kytkee isot kirjaimet joko päälle tai pois, joten Ville kirjoitti sanan TUhKiMo.

Antin painaessa askelpalautin -näppäintä jokainen uusi kirjoitettu kirjain poistetaan heti, joten Antti ei kirjoittanut mitään.

Tietokonetta käytetään näppäimistöllä, jonka jokaisella näppäimellä on oma tehtävänsä. Jokaisen tietotekniikkaa kuten tietokonetta tai matkapuhelinta käyttävän tulee tietää mitä mikin näppäin tekee.

9. Punaiset ja siniset helmet

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 9. Tehtävä oli tasoltaan keskitaso.

Rivin kymmenessä pienessä reiässä on kymmenen helmeä, joiden väri voi olla joko punainen (ilman pistettä) tai sininen (pisteellä). Jokainen helmi laitettiin yhteen reikään. Reiät numeroidaan yhdestä kymmeneen.

Robotti järjestää helmet siten, että punaiset helmet ovat vasemmanpuoleisimmissa rei'issä ja siniset helmet oikeanpuolimmaisissa rei'issä. Yhdellä vuorolla robotti vaihtaa kahden helmen paikkaa.

Robotin aloitettua työskentelyn, se lopetti kolmen vuoron jälkeen. Vuorot olivat:

1 <-> 9
2 <-> 4
3 <-> 5

Mikä seuraavista oli alkutilanne?

1.

Vastausvaihtoehto 1

Oikea vastaus
2.

Vastausvaihtoehto 4

3.

Vastausvaihtoehto 2

4.

Vastausvaihtoehto 3

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

Oikean vastauksen helmien rivissä robotti järjesteli helmet niin, että kolme ensimmäistä helmeä (1, 2, 3) ovat punaisia ja loput sinisiä. Kaikissa muissa järjestyksissä näiden vuorojen jälkeen sinisiä helmiä jäi yhä punaisten vasemmalle puolelle.

Kun tietokoneohjelma käynnistetään, se luo muistiin ohjelmassa käytettävät objektit ja niille tilat. Aloitustilaksi kutsutaan sitä, missä tilassa jokin objekti on ohjelman alussa. Lopputilalla tarkoitetaan objektin tilaa jonkin toiminnon jälkeen. Tässä tehtävässä oli tarkoituksena päätellä helmirivin aloitustila toimintojen ja lopputilan perusteella.

10. Sateenkaaren värit

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 12. Tehtävä oli tasoltaan vaikea.

Liina värjää kananmunia. Hän käyttää kolmea värikuppia. Keltaista ja punaista väriä on paljon, joten hän voi kastaa kaksi kolmasosaa kustakin kananmunasta keltaiseen tai punaiseen väriin. Sinistä väriä on vähän, joten hän voi kastaa ainoastaan kolmasosan kustakin kananmunasta siniseen väriin. Liina kastaa jokaisen kananmunan niin syvälle kuin mahdollista.

Sateenkaaren väriset kupit

Värit muuttuvat sekoittuessaan seuraavasti:

  • Keltainen ja punainen muodostavat oranssin.
  • Keltainen ja sininen muodostavat vihreän.
  • Punainen ja sininen mudostavat violetin.

Liina ei ikinä sekoita useampaa kuin kahta väriä.

Esimerkiksi: Liina kastaa yhden kananmunan punaiseen väriin, sen jälkeen siniseen, ja sen jälkeen hän kääntää kananmunan ympäri ja kastaa sen siniseen. Näin hän saa kananmunan, joka on väriltään violetti-punainen-sininen.

Mikä seuraavista kananmunista on Liinan kastama?

Sateenkaaren väriset munat

1.

Punainen-oranssi-vihreä

Oikea vastaus
2.

Violetti-punainen-keltainen

3.

Keltainen-oranssi-sininen

4.

Sininen-vihreä-keltainen

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

Liina värjää kananmunan seuraavasti:

Ensin hän kastaa kananmunan punaiseen (valkoinen-punainen-punainen), hän kääntää munan (punainen-punainen-valkoinen), kastaa sen keltaiseen (punainen-oranssi-keltainen) ja lopuksi kastaa sen siniseen (punainen-oranssi-vihreä).

Keltainen-oranssi-sininen muna on mahdoton, koska keskellä oranssi tarvitsee punaista, mutta kärkien keltainen ja sininen ovat päävärejä.

Sininen-vihreä-keltainen muna on mahdoton, koska keskellä vihreä tarvitsee sinistä, mutta sininen väri ei yllä kärkeä pitemmälle.

Violetti-punainen-keltainen muna on mahdoton, koska Leena upottaa munat mahdollisimman syvälle, joten jos yksi kärki on keltainen, täytyy keskikohdankin olla keltainen tai oranssi.

Kysymys siitä, kuuluuko annettu muna Leenan mahdollisten munien joukkoon, on päätösongelma. Jotta päätöksen voisi tehdä automaattisesti, Leenan munien joukkoa täytyy kuvata säännöllisellä kielellä, tässä esimerkissä värityssäännöillä. Ohjelmointikielillä on tietojenkäsittelyssä niin ikään formaalit kieliopit, jolloin on helppo tarkastaa noudattaako koodi kielioppia vai onko siellä virheitä.

11. Lähtöpaikka

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 12. Tehtävä oli tasoltaan vaikea.

Ville menee kouluun usein polkupyörällä. Kun hän saapuu risteykseen, hänellä on kolme vaihtoehtoa matkan jatkamiseen: kääntyä vasemmalle (V), kääntyä oikealle (O) tai ajaa eteenpäin (E).

Tänään hänen reittinsä kodista kouluun eteni seuraavasti: V-O-V-E

Ville siis kääntyi ensimmäisestä risteyksestä vasemmalle (V), toisesta oikealle (O), kolmannesta vasemmalle (V) ja neljännestä hän jatkoi matkaa suoraan eteenpäin (E).

Kouluun saavuttuaan Ville katsoi karttaansa. Mikä kartan neljästä talosta on hänen kotinsa?

Lähtöpaikka

1.

Villen koti on talo numero 2.

Oikea vastaus
2.

Villen koti on talo numero 1.

3.

Villen koti on talo numero 4.

4.

Villen koti on talo numero 3.

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

Reitti V-O-V-E johtaa talosta 2 koululle. Talot 3 ja 4 eivät voi olla oikeita ratkaisuja, koska reitti V-O-V-E johtaa ulos kartalta. Lähdettäessä talosta 1 ja kulkemalla reittiä V-O-V saavutaan kyllä koululle, mutta reitillä on vain kolme risteystä (Villen reitillä piti tänään olla neljä risteystä).

Tietojenkäsittelytieteissä on oleellista käyttää symboleita kuvauksina erilaisille toiminnoille. Tämä on välttämätöntä, jotta pystytään automatisoimaan ohjelmia.

12. Robotin liikkuminen

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 6. Tehtävä oli tasoltaan helppo.

Ruudukko sisältää keltaisia ja mustia laatikoita sekä robotin. Robotti ei voi liikuttaa mustia laatikoita. Robotti voi liikuttaa keltaisia laatikoita ylös, alas, vasemmalle ja oikealle vain, jos laatikon takana on tyhjä ruutu.

Robotin liikkuminen alkutilanneRobotin liikkuminen

Robotille voi antaa komentoja VASEN, OIKEA, YLÖS, ALAS, joiden mukaan se liikkuu yhden ruudun kyseiseen suuntaan. Jos ruutu on tyhjä, robotti liikkuu normaalisti. Mikäli ruutu sisältää keltaisen laatikon ja laatikko voi siirtyä tyhjään ruutuun robotin liikkeen suuntaisesti, robotti liikuttaa laatikkoa edessään yhden ruudun verran.  Jos robotti ei pysty liikkumaan näiden ohjeiden mukaan se jättää komennon huomioimatta.

Robotille annetaan seuraavat komennot:

OIKEA, OIKEA, OIKEA, YLÖS, YLÖS, VASEN, YLÖS

Mikä seuraavista vaihtoehdoista kuvaa tilannetta annettujen komentojen jälkeen?

1.

Vastausvaihtoehto 4

2.

Vastausvaihtoehto 2

3.

Vastausvaihtoehto 1

Oikea vastaus
4.

Vastausvaihtoehto 3

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

Robotti lähti kohdasta 5A. Se kulki oikealle vain kaksi ruutua (RIGHT, RIGHT), koska ei pystynyt menemään enää kolmatta kahden keltaisen laatikon takia (RIGHT). Sitten se liikkui ylöspäin kaksi ruutua (UP, UP). Robotti ei voi liikuttaa mustaa laatikkoa, joten LEFT komento jätetään huomioimatta. Lopuksi robotti menee vielä yhden ruudun ylöspäin (UP).

Tietojenkäsittelyssä joudutaan usein luomaan erilaisia sääntöjä, jotka muodostavat poikkeuksia ohjelman normaaliin toimivuuteen. Tässä tehtävässä robotti muuttaa liikkumistaan silloin, jos edessä on musta tai kaksi keltaista laatikkoa. Muulloin se liikkuu sille asetettujen sääntöjen mukaisesti.

13. Puupalikat

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 12. Tehtävä oli tasoltaan vaikea.

Matti Majava pitää puisilla palikoilla leikkimisestä. Hän on myös kiinnostunut matematiikasta ja ohjelmoinnista, joten hän keksi kuvauskielen helpottamaan palikkatornien rakentamista. Kuvauskielessä on ainoastaan kaksi yksinkertaista operaatiota. Rakentamiseen hän käyttää ainoastaan kahdenlaisia kappaleita, kuutioita ja sylintereitä.

Puupalikat

Operaatio C=yhdistä(A,B) tarkoittaa, että kappale C muodostetaan siten, että kappaleet A ja B laitetaan vierekkäin ja kappale B liimataan kappaleen A oikeaan sivuun. Operaatio D=käännä(A) tarkoittaa, että kappale D saadaan, kun kappale A käännetään 90 astetta myötäpäivään. Esimerkkejä yhdistä ja käännä operaatioiden toiminnasta on esitetty ylläolevassa kuvassa.

Mikä operaatiojono tuottaa kuvan oikeassa reunassa olevan kappaleen "?" mukaisen rakennelman viimeisen operaation jälkeen?

Operaatio yhdis

Operaatio yhdistä(A,B) tarkoittaa, että kappaleet A ja B laitetaan vierekkäin ja kappale B liimataan kappaleen A oikeaan sivuun. Operaatio käännä(A) tarkoittaa kappaleen A kääntämistä 90 astetta myötäpäivään. Esimerkkejä yhdistä ja käännä operaatioiden toiminnasta on esitetty ylläolevassa kuvassa.

Mikä operaatiojono tuottaa allaolevan kuvan mukaisen rakennelman viimeisen operaation jälkeen?

tä(A,B) tarkoittaa, että kappaleet A ja B laitetaan vierekkäin ja kappale B liimataan kappaleen A oikeaan sivuun. Operaatio käännä(A) tarkoittaa kappaleen A kääntämistä 90 astetta myötäpäivään. Esimerkkejä yhdistä ja käännä operaatioiden toiminnasta on esitetty ylläolevassa kuvassa.

Mikä operaatiojono tuottaa allaolevan kuvan mukaisen rakennelman viimeisen operaation jälkeen?

1.

A=yhdistä(sylinteri, sylinteri), B=yhdistä(A, kuutio), C=käännä(B), D=yhdistä(C,A)

Oikea vastaus
2.

A=yhdistä(kuutio, kuutio), B=yhdistä(A, sylinteri), C=käännä(B), D=yhdistä(C, sylinteri)

3.

A=yhdistä(sylinteri, sylinteri), B=käännä(A), C=käännä(B), D=yhdistä(C, kuutio)

4.

A=yhdistä(kuutio, sylinteri), B=yhdistä(A, sylinteri), C=käännä(B), D=yhdistä(C,sylinteri), E=yhdistä(D, sylinteri)

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

Ensin yhdistetään kaksi sylinteriä kappaleeksi A. Sitten yhdistetään kappaleeseen A yksi kuutio jolloin saadaan kappale B. Seuraavaksi käännetään kappale B, saadaan kappale C. Lopuksi yhdistetään C kappaleeseen A, eli kaksi toisissaan kiinni olevaa sylinteriä.

Pelkästään kaksi kappaletta ja kaksi operaatiotakin voivat yhdessä muodostaa yksinkertaisen ja selkeän ohjelmointikielen. Tietojenkäsittelytieteessä on lukemattomia erilaisia ohjelmointikieliä ja uusia kehitetään jatkuvasti. Useimmilla kielillä on jokin tietty tarkoitus. Tässä tehtävässä ohjelmointikielen tarkoitus on rakentaa tietynlaisia esineitä.

14. Kiertoajelu

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 9. Tehtävä oli tasoltaan keskitaso.

KiertoajeluMatti Majava osallistuu suuressa kaupungissa järjestettävään kiertoajeluun, joka ohittaa yhteensä neljä nähtävyyttä. Kiertoajelu loppuu samaan paikkaan mistä se alkoikin.

Matkan aikana Matti pitää kirjaa linja-auton liikkeistä risteyksissä. Kiertoajelun loputtua Matti huomaa, että hänen kirjanpitonsa on virheellinen, sillä reitin lähtö- ja lopetuspaikat eivät olekaan kartalla samat!

Matti arvelee, että hänen kirjanpidossaan tapahtui ainoastaan yksi virhe jonkin nähtävyyden kohdalla. Nähtävyydet on merkitty karttaan kirjaimilla A, B, C ja D. Lähtö- ja lopetuspaikat on merkitty karttaan kirjaimella X.

Minkä nähtävyyden kohdalla hän teki virheen?

1.

Paikassa B.

Oikea vastaus
2.

Paikassa A.

3.

Paikassa C.

4.

Paikassa D.

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

"Kääntämällä" kartan paluureittiä myötäpäivään 90 astetta paikasta B huomataan, että reitti päätyisi näin takaisin lähtöpaikkaan. Matin merkintävirhe tapahtui paikassa B siten, että hän ei huomannut oikealle kääntymistä.

Takaisin alkuun vastaus

15. Oikeat parit

Sait 0 pistettä tästä tehtävästä. Tehtävän maksimipistemäärä on 9. Tehtävä oli tasoltaan keskitaso.

Etsi parit.

Etsi parit

1.

A-6, B-1, C-8, D-7, E-4, F-5, G-3, H-2

Oikea vastaus
2.

A-6, B-3, C-1, D-5, E-4, F-5, G-3, H-2

3.

A-6, B-1, C-8, D-7, E-4, F-5, G-2, H-3

4.

A-6, B-1, C-8, D-4, E-7, F-2, G-3, H-5

Et vastannut tähän kysymykseen.

Selitys:

  • A-6, verkkokaapeli
  • B-1, USB-kaapeli
  • C-8, virtajohto (pistoke)
  • D-7, virtajohto (esim. näytön ja tietokoneen välillä)
  • E-4, VGA-kaapeli (analoginen näyttökaapeli)
  • F-5, DVI-kaapeli (digitaalinen näyttökaapeli)
  • G-3, COM-kaapeli
  • H-2, äänijohto.

Tietotekniikan kanssa toimiessa joutuu usein tekemisiin eri johtojen ja kaapeleiden kanssa. On hyvä tunnistaa yleisimmät käytetyt johdot ja niiden käyttötarkoitukset.